Preek 12-13 februari 2011

Tags: 

Wanneer we het Oude Testament oftewel het eerste Testament lezen, dan begint dit met de 5 boeken van Mozes. Zij worden de Thora genoemd. Vaak is dit vertaald als de Wet. Maar beter is dat als richtsnoer als aanwijzing te vertalen. Dat we ons naar de geest daarvan laten leiden. Bij een wet gaat het erom dat je uiterlijk aan de regels van de wet houdt. Bij richtsnoer dat je je leven richt naar de geest van de richtsnoer.

Het gaat er om, dat wij zelf leven en niet geleefd worden. We doen zoveel dingen. Maar hoe vaak is het een sleur, een gewoonte, zijn het lege woorden. Bij mij zijn het soms duidelijk lege woorden. Als ze mij op straat na roepen: Pastoor, hoe gaat het er mee? Dan roep ik altijd: “O heel goed”. Daarover straat schreeuw ik heus niet, dat ik er de pest in heb, dat iets is misgegaan of dat ik moeite heb met mijn preek.

Het gaat bij Jezus om de beleving. Ik kan omdat het moet iemand een hand geven zonder er ook maar iets bij te beleven. Ik kan iemand ook een warme welgemeende hand geven. Jezus protesteert tegen de Farizeeërs. Met hun uitleg van b.v. de sabbathrust maakten ze er ook iets van. Als Jezus op de sabbath iemand geneest dan protesteren de Farizeeërs, Jezus schendt de sabbathrust. Maar volgens diezelfde Farizeeërs was het geoorloofd: viel jouw schaap op de sabbath in een beek dan mocht je dat schaap uit de beek halen. Dan schond je de sabbathrust niet. De conclusie was: Als het om eigen belang ging dan mocht je de sabbathrust schenden.

Jezus wil de regels niet precies als een wet beleven maar als een levenshouding. Om een voorbeeld te geven. Er staat in de Thora de wet. “Gij zult niet doden”. Dat betekent zegt Jezus, meer dan een wettelijk verbod op moord en doodslag. Je mag je medemens ook niet dood zwijgen. Je mag hem ook niet kapot maken met je geroddel.

God roept je daarvoor wel ter verantwoording. En als het tussen jou en je broeder toch scheef zit, loop dan niet braaf naar de kerk maar ga naar je broeder en verzoen je met hem. Daarna ben je welkom bij God.

Jezus zegt: “Ik ben niet gekomen om Wet en Profeten af te breken maar om ze te vervullen. Jezus is een gelovige Jood. Hij wil Gods plan met de mens in ere herstellen. Hij wil de mensen bevrijden uit het karkas van het wettisch denken, de schijn van heiligheid doorprikken. Hij wil de wereld mens vriendelijker, leefbaarder en warmer maken. De mensen maken zoals God ze gedroomd heeft.

Wie zich inzet om Gods droom waar te maken, dat is toch een heilig mens. Heiligheid heeft dus alles met mensvriendelijkheid, leefbaarheid en warmte te maken. Zo eenvoudig is dat. Maar ook zo moeilijk. Het gaat om de geest die mij bezielt. Wordt mijn relatie met de ander getekend door naastenliefde.